Norsk Mustang Club

.:Mustang Forum:.
Dato/klokkeslett: Fre Okt 19, 2018 14:48

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Man Aug 27, 2018 18:57 
Avlogget
Curious
Curious

Heisann!

Etter kanskje litt for lang tid har jeg bestemt meg for å gjøre noe med arven etter bestemor. En Ford Mustang II 74'. Fastback/coupe (usikker), Ghia, manuell 4-trinnskasse. VIC nr. 4R03Y249917.

Jeg har ikke bilde foran meg, men ganske så lik denne.
Bilde
Dette er dog en 78-modell. Forskjellen er at panseret på 78-modellen går lengre frem på bilen. I tillegg er det vinyltak på den jeg har.

Bilen har ikke startet de siste 20 årene, og det har vært mye diskusjon frem og tilbake i familien hva jeg skal gjøre. Bestefar sier at det alltid har vært problem med rekkefireren med mange overhalinger Jeg har verken kompetanse eller tid da jeg ukependler, så alt arbeid blir sannsynligvis satt bort til bekjentskaper i Polen, sannsynligvis før de begynner med Euro.

Hva vi skal gjøre med motoren er kanskje det største spørsmålet, .- om den skal overhales eller ersattes. Ved erstatting med tilsvarende motor vil det regnes som en vanlig reparasjon og blir da automatisk godkjent av biltilsynet om jeg har forstått det riktig. Jeg kom i kontakt med en som har hatt flere Mustang II, og han anbefalte å sette inn en Granada rekkefirer. Denne skulle være litt kraftigere, men holdt mye bedre.

Alternativt kan motoren oppgraderes til 2,8l V6'er, uten nevneverdige endringer(?), da denne modellen også kom med V6'er.

Jeg har vært i kontakt med Amcar, og han sa at 75-modellen er veldig lik bil med hensyn til bærende konstruksjon. Denne hadde en 302 cid, 5,0L V8. Da må følgende oppgraderes: Spiralfjærer foran, tykkere stabilisatorstag, 15/16’’ foran og 13/16’’ bak, bilen må ha servostyring og servo bremser med 9,3’’ skivebremser foran og 9’’ tromler bak. Men det er vel ikke så enkelt da kardangen, bunnpannen osv må oppgraderes. I tillegg er det sannsynligvis ikke plass til denne motoren da panseret er lengre på denne modellen.

Bilde
Her er en 74-modell. I sammenligning med bildet ovenfor ser man at panseret her er kortere.

Det er også en del som ikke tror bilen kommer til å bli godkjent med denne motoren.

Da lurer jeg på om det er flere som har noen tanker rundt dette?

Det kommer aldri til å bli en amerikaner med stor motor, men forhåpentligvis en amerikaner med sjarm og litt historie. - En bil som ikke så mange har. Det var en ganske umulig oppgave å finne et bilde av tilsvarende bil på Google, og det forteller vel sitt.

Utseendemessig ønsker jeg å beholde slik den var, men lurer på hva jeg skal gjøre med vinyltaket, som garantert ikke er tett. Jobber i et reklamebyrå, så vil ikke være noe problem å bestille vinylfolie. I tillegg lurer jeg også på hvordan det er å omlakkere den fra den "originale og kjedelige" gråfargen til noe litt mer spenstig? Jeg er helt lei av gråe biler, og synes ikke fargen er noe fin i sin helhet. Bilen må uansett omlakkeres.

Her er noe jeg fant:
Bilde

Er det noen der ute som har noen tanker? :)

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons Aug 29, 2018 00:43 
Avlogget
Interested
Interested
Brukerens avatar

Hei på deg :)

Er jo en grei bil å arve den der :)
Og siden du sier arvet, så rekner jeg med at bilen har vært i Norge en god stund, slik at den har vært normalt registrert her, og ikke importert og registrert etter "nyere" regler med restriksjoner.

Om den har vært her og registrert siden lengre enn langt tilbake, så kan du vel gjøre omtrent hva du vil, angående å bytte til andre motorer/størrelser som denne type var levert med originalt, så lenge du også gjør andre oppgraderinger om det trengs i forbindelse med motorbytte, og samme med omlakkering.

Og om den har vært her fra før, og ikke vært importert etter at "klausul" reglene kom, så bør du passe på at det ikke blir innført i registreringen/vognkortet når du skal registrere den på ny

Ahhh there's nothing like the smell of high octane fuel and burning rubber in the afternoon

My Gallery

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons Sep 12, 2018 18:45 
Avlogget
Curious
Curious

Takk for svar!

Da har jeg det klart i alle fall. Men hva mener du er det riktige å gjøre her? Beholde den mest mulig original?

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 3 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet