Norsk Mustang Club

.:Mustang Forum:.
Dato/klokkeslett: Tir Des 11, 2018 02:16

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Kamaksler
InnleggSkrevet: Lør Jan 17, 2015 17:53 
Avlogget
Interested
Interested

Registrert: Ons Mar 19, 2014 19:49
Innlegg: 177
Bosted: Nøtterøy
Kamaksler på automatbiler kontra manuellgirede biler er forskjellige på gamle biler ihvertfall.
Jeg har 03 4,6 med utslengt automat og innmontert en T56. Bilen har kompressor.
Burde denne motoren da hatt andre kammer?

Trond


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Kamaksler
InnleggSkrevet: Lør Jan 17, 2015 21:58 
Avlogget
Interested
Interested

Registrert: Fre Jun 24, 2005 10:54
Innlegg: 165
Bosted: Fetsund
Burde hatt kammer tilpasset kompressor. Det er mye større forskjell på kompressor og ikke enn manuell/automat sånn kamakselmessig.
http://www.americanmuscle.com/mustang-c ... geiii.html

_________________
'68 HT


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Kamaksler
InnleggSkrevet: Lør Jan 17, 2015 22:35 
Avlogget
Interested
Interested

Registrert: Ons Sep 30, 2009 00:45
Innlegg: 444
Som Roar sier, kamaksel tiltenkt kompressor.

En kam tiltenkt kompressor har vel lengre eksos durasjon for og "hjelpe "eksosen ut pga av presset fra oven ?:)


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Kamaksler
InnleggSkrevet: Lør Jan 17, 2015 23:02 
Avlogget
Enthusiast
Enthusiast
Brukerens avatar

Registrert: Man Jan 03, 2005 23:56
Innlegg: 1435
Bosted: Moss
Trondsundby skrev:
Kamaksler på automatbiler kontra manuellgirede biler er forskjellige på gamle biler ihvertfall.
..........nd


Må tilstå at det har jeg ikke hørt før :roll:
Kan heller ikke finne noe om dette på nett :idea:


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Kamaksler
InnleggSkrevet: Lør Jan 24, 2015 17:46 
Avlogget
Interested
Interested

Registrert: Ons Mar 19, 2014 19:49
Innlegg: 177
Bosted: Nøtterøy
Jeg har en kamerat med en gul 65 ht, som får stor forskjell på kamakselskifte fra aut. bil og til manuell bil. Bilen er manuell. Særlig gassresponsen er påtagelig bedre.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Kamaksler
InnleggSkrevet: Lør Jan 24, 2015 17:59 
Avlogget
Interested
Interested

Registrert: Ons Mar 19, 2014 19:49
Innlegg: 177
Bosted: Nøtterøy
Kamakselskifte her, er det da påfølgende justerbare kamdrev? Ofte er det sånn at bare en liten justering får en helsikes masse ringvirkninger. Har akkurat byttet ut automaten i min 03 GT til en T56 manuell fra en cobra. Høres greit ut men.... Så er det clutch, så kommer svinghjul som ikke passer i GT,, Cobra har 8 bolter og GT har 6. så er mellomakselen for lang, og nå med mer hk/tq på bakaksel måtte den forsterkes med nye stikkaksler og ny sperre osv., så kommer datasprutet for at dette skal funke optimalt, ja, så er det pedaler da, skulle egentlig vært hydraulisk clutch, men pakka jeg kjøpte var med wire. Forholdsvis trangt å montere også. Så bilen har stått på krykker i flere måneder nå.
Forøvrig er det bare mapping på dynorulle som gjenstår, men det er ikke "bare" å skifte noe som helst har jeg erfart. Men, så er det hobby da...


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Kamaksler
InnleggSkrevet: Lør Jan 24, 2015 19:22 
Avlogget
Interested
Interested

Registrert: Fre Jun 24, 2005 10:54
Innlegg: 165
Bosted: Fetsund
Du må ofte til med såkalte "phase limiters" på kamdrevene da det ofte blir sånn at nye kammer sammen med original forskyving av kammen vil gjøre at ventilene treffer stempelet, men dette får du info om sammen med kammene hvis det er påkrevet. Du må også oppgradere ventilfjærene. På min 3V så mener jeg å huske at computeren fort kan finne på å forskyve hele 30 grader og det er mer enn nok til at ventilene treffer stempelet ved et kambytte.

_________________
'68 HT


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Kamaksler
InnleggSkrevet: Lør Jan 24, 2015 22:12 
Avlogget
Interested
Interested

Registrert: Ons Mar 19, 2014 19:49
Innlegg: 177
Bosted: Nøtterøy
Hm. Et motorras er det siste jeg trenger nå kjenner jeg. Men med et datasprut så er hele Ecu enheten deaktivert, så jeg har vel kontroll på akkurat det. Hvorfor ventilfjæreR? Får jeg vemtilflyt på turtall?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Kamaksler
InnleggSkrevet: Lør Jan 31, 2015 19:57 
Avlogget
Interested
Interested

Registrert: Fre Jun 24, 2005 10:54
Innlegg: 165
Bosted: Fetsund
Når man bytter kam (eller kammer) skal man alltid følge anbefalte fjærer til kammen du velger. Selv om kam produsenten sier du kan benytte originale ventilfjærer ville jeg uansett byttet til nye originale. Ventilflyt er ikke kult på en motor med variable kammer.....
Kan også være et tema med nye fjærer så ikke kompressoren blåser ventilene åpne.

_________________
'68 HT


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
 Innleggets emne: Re: Kamaksler
InnleggSkrevet: Søn Jul 26, 2015 09:11 
Avlogget
Curious
Curious

Registrert: Lør Des 09, 2006 16:33
Innlegg: 15
Hei Tron. Er ikke sikker om jeg har spurt deg før. Har prøvd mange men ikke fått noe ornteligt svar. Jeg har en 2003 Cobra å lurer på hva som må gjøres med lys for å få den godkjent? Tenker på Parklys forran å blink bak? Har lykter med egen plass til blink bak men har ikke fått koblet noe enda?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 10 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support