Norsk Mustang Club

.:Mustang Forum:.
Dato/klokkeslett: Tir Aug 22, 2017 12:53

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Ons Mai 10, 2017 14:17 
Avlogget
Curious
Curious

Hei. Jeg har en 289 -66 coupe som jeg har byttet radiator på, men jeg får ikke luftet den slik at det bygger seg opp trykk som resulterer i at mye kjølevæske spyttes ut av overløpslangen. Temp måleren ligger ganske stabilt der den skal. Litt opp ved langsom bykjøring, og litt ned når farten økes. Varmeapparatet funker fint, og ellers virker alt til å være ok. Noen som kan gi meg et tips her ?? Takknemlig for alle svar. Mvh. Terje.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons Mai 10, 2017 19:48 
Avlogget
Interested
Interested

Det bør holde å kjøre motor på tomgang til det er full driftstemperatur uten låkk. Ikke fyll stappfullt med det samme, vent til lufta er ute og fyll etter det skal være væske litt over røra i radiatoren ca2,5 til stappfullt. Bytt radiatorlåkk. Kjenn etter om det lukter eksos av kjølevæska. Lukter deteksos har du lekk fra toppakning eller sprekk da kan du lufte i evig tid uten at det hjelper.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor Mai 11, 2017 21:30 
Avlogget
Curious
Curious

Hei, og takk for svar. Jeg mener jeg liksom har gjort som du sier her. Ny radiator, og nytt lokk er montert. Har ikke kjent eksoslukt, men har heller ikke sniffet spesielt etter dette. Under fylling med motor på tomgang,så går væska ned i radiatoren "slurp etter slurp", men på et punkt så kommer det i retur i "mengder". Vel, jeg takker for råd, og skal prøve igjen. PS. Hørte om en dude med en gammel Fiat med lignende problem, og han måtte jekke bilen opp på den ene siden for å komme dette til livs. Har du hørt noe lignende om Mustang ??
Mvh. Terje

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor Mai 11, 2017 22:44 
Avlogget
Interested
Interested

Det går vel på ca12-14 liter væske. Vent med å fylle på de siste 3 til 4 literen til det begynner å sirkulere. Fyll så etter sakte. Dersom du fyller på og det er luft lommer så vil det komme tilbake i mengder. Er termostaten i god forfatning?slik at den ikke er for treig når den skal åpne.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor Mai 11, 2017 22:59 
Avlogget
Curious
Curious

Hei igjen. Har ikke "kokt" den, men vet ikke hvordan den ville oppført seg med treg termostat. Den blir relativt fort varm, og varmen i varmeapparatet kommer gradvis. Omtrent som på min gamle Golf. Men jeg skal prøve en gang til som du sier, og sniffe etter eksoslukt i væska. Takker for svar, og kommer tilbake etterhvert. Mvh. Terje.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre Mai 12, 2017 18:59 
Avlogget
Interested
Interested

Dersom termostaten er treig rekker vannet å nå kokepunktet før termostaten åpner første gangen fra kald tilstand noe som bygger opp trykk.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre Mai 12, 2017 20:11 
Avlogget
Curious
Curious

Ahh, på den måten. Vel, en termostat er vel ikke store utgiften, så jeg bør vel spandere en ny en før jeg prøver oppskriften din.
Takker igjen. Mvh. Terje.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir Mai 23, 2017 21:45 
Avlogget
Curious
Curious

Hei igjen. Da er ny termostat montert, kjølevæske fylt saaaaaakte på slutten, og det gjorde susen. Nå er nivået over registeret, og "omgangssyken" kurert. Kokte for moro skyld den gamle termostaten, og den åpnet ikke før drøyt 90' C. Takker for god hjelp. Mvh. Terje.

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 8 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet