Norsk Mustang Club

.:Mustang Forum:.
Dato/klokkeslett: Tor Okt 18, 2018 00:45

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]




Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Man Apr 11, 2011 21:11 
Avlogget
Interested
Interested

Registrert: Lør Jun 27, 2009 19:43
Innlegg: 106
Bosted: Nordfjordeid
PÅ min 1973 model synes eg at bremsepedalen er i tyngste laget og det virker som den blokkerer tidlegare på bakhjula enn framme.
Tilsynelatende virker bremsekraftforsterkeren som den skal når eg starter bilen med press på pedalen, men kanskje ikkje så tydeleg som på nyare bilar. Som opplysning skifta eg hovedsylinder og klosser i fjor uten at eg kunne føle den store forskjellen.
Kan det være en liten lekasje inne i forsterkeren som lurer meg, og at den er såpass liten at eg ikkje merkar det på anna en generellt litt svakare bremser ?
Eg har alldri kjørt mustang før og har ingen sammenligningsrunnlag.
Erfaring frå GM bilane som eg har hatt tidlegare var råskinn på bremsekraft i forhold, og då var det 4xtrommler Før temperaturen steig, og det skjedde fort, då spesiellt med 2.2 ton stål :lol:

Kom med råd og veilendning folkens. Bestiller ikkje en br kraftforsterker før eg er sikker på årsaken :wink:

Kurt


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man Apr 11, 2011 21:54 
Avlogget
Enthusiast
Enthusiast
Brukerens avatar

Registrert: Man Jan 03, 2005 23:56
Innlegg: 1435
Bosted: Moss
kurt hjelle skrev:
PÅ min 1973 model synes eg at bremsepedalen er i tyngste laget og det virker som den blokkerer tidlegare på bakhjula enn framme.
Tilsynelatende virker bremsekraftforsterkeren som den skal når eg starter bilen med press på pedalen, men kanskje ikkje så tydeleg som på nyare bilar. Som opplysning skifta eg hovedsylinder og klosser i fjor uten at eg kunne føle den store forskjellen.
Kan det være en liten lekasje inne i forsterkeren som lurer meg, og at den er såpass liten at eg ikkje merkar det på anna en generellt litt svakare bremser ?
Eg har alldri kjørt mustang før og har ingen sammenligningsrunnlag.
Erfaring frå GM bilane som eg har hatt tidlegare var råskinn på bremsekraft i forhold, og då var det 4xtrommler Før temperaturen steig, og det skjedde fort, då spesiellt med 2.2 ton stål :lol:

Kom med råd og veilendning folkens. Bestiller ikkje en br kraftforsterker før eg er sikker på årsaken :wink:

Kurt



Hvor mye synker pedalen når du starter opp? Har du prøvd å kjøre på ei rettstrekning og bremse hardt, for å kontrolere om bakhjulene virkelig blokerer før fremhjulene? Om du skal prøve så pass nå på att det ikke kommer noen bak :idea:

Regner med att bilen din har skiver foran/tromler bak og at den hadde det orginalt?

Mvh

JohnB


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man Apr 11, 2011 22:09 
Avlogget
Enthusiast
Enthusiast
Brukerens avatar

Registrert: Tir Apr 24, 2007 10:14
Innlegg: 873
Bosted: Tjøme
jeg oppdaget på min 73 att vakum ledningen fra manifoil til bremse forsterker lakk pga små sprekker , som jeg helt tilfeldig fant når jeg byttet den lille enveis ventilen med pakning som står på bremse forsterkeren . Det er også lurt og sjekke tomgangs vakumet (biltema har klokke) . Om du kan ha for lite vakum - som kan være andre feil ........


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons Apr 13, 2011 15:54 
Avlogget
Interested
Interested

Registrert: Lør Jun 27, 2009 19:43
Innlegg: 106
Bosted: Nordfjordeid
JohnB skrev:
kurt hjelle skrev:
PÅ min 1973 model synes eg at bremsepedalen er i tyngste laget og det virker som den blokkerer tidlegare på bakhjula enn framme.
Tilsynelatende virker bremsekraftforsterkeren som den skal når eg starter bilen med press på pedalen, men kanskje ikkje så tydeleg som på nyare bilar. Som opplysning skifta eg hovedsylinder og klosser i fjor uten at eg kunne føle den store forskjellen.
Kan det være en liten lekasje inne i forsterkeren som lurer meg, og at den er såpass liten at eg ikkje merkar det på anna en generellt litt svakare bremser ?
Eg har alldri kjørt mustang før og har ingen sammenligningsrunnlag.
Erfaring frå GM bilane som eg har hatt tidlegare var råskinn på bremsekraft i forhold, og då var det 4xtrommler Før temperaturen steig, og det skjedde fort, då spesiellt med 2.2 ton stål :lol:

Kom med råd og veilendning folkens. Bestiller ikkje en br kraftforsterker før eg er sikker på årsaken :wink:

Kurt


Hvor mye synker pedalen når du starter opp? Har du prøvd å kjøre på ei rettstrekning og bremse hardt, for å kontrolere om bakhjulene virkelig blokerer før fremhjulene? Om du skal prøve så pass nå på att det ikke kommer noen bak :idea:

Regner med att bilen din har skiver foran/tromler bak og at den hadde det orginalt?

Mvh

JohnB


Ja bilen har skiver foran og trommler bak. Det er originalt.
Pedalen synker ca 1/3 del av vandringen, men eg synes den virker litt stiv (litt dau) i forhold til andre biler som eg har hatt, liksom pedalen føles tung og må trykkes unormalt hardt i forhold til effekten som skal til for å stoppe.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons Apr 13, 2011 16:02 
Avlogget
Interested
Interested

Registrert: Lør Jun 27, 2009 19:43
Innlegg: 106
Bosted: Nordfjordeid
bige skrev:
jeg oppdaget på min 73 att vakum ledningen fra manifoil til bremse forsterker lakk pga små sprekker , som jeg helt tilfeldig fant når jeg byttet den lille enveis ventilen med pakning som står på bremse forsterkeren . Det er også lurt og sjekke tomgangs vakumet (biltema har klokke) . Om du kan ha for lite vakum - som kan være andre feil ........


Ja eg har no sjekka den slangen, og den er stiv og full av sprekker. Slangen er fortsatt tett, og check ventilen er i orden. Målte samtidig vacumet, og på 1600 rpm var det 16 in hg og på 2000 rpm 17 in hg. Det skulle vel være i orden ?, målt med biltema sin måler.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons Apr 13, 2011 17:32 
Avlogget
Enthusiast
Enthusiast
Brukerens avatar

Registrert: Tir Apr 24, 2007 10:14
Innlegg: 873
Bosted: Tjøme
har du byttet bremse veske / luftet forran ? jeg tok og overhalte mine kalipere - og den guffa som var der - si det slik nå bremser den hårdere forran enn den gjorde før .


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons Apr 13, 2011 22:14 
Avlogget
Interested
Interested

Registrert: Lør Jun 27, 2009 19:43
Innlegg: 106
Bosted: Nordfjordeid
bige skrev:
har du byttet bremse veske / luftet forran ? jeg tok og overhalte mine kalipere - og den guffa som var der - si det slik nå bremser den hårdere forran enn den gjorde før .


Hei.

Ja bremsevesken er bytta opptil flere ganger. Lufta systemet i dag, og startet bak på høyre siden. Opplever denne bilen som meget spesiell å lufte bremsene på. Brukte vacum lufter,men måtte pumpe med pedalen for å få bremsevesken gjennom kretsene. Det har eg alldri opplevd før. :shock:


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor Apr 14, 2011 11:25 
Avlogget
Lifestyler
Lifestyler
Brukerens avatar

Registrert: Fre Des 31, 2004 01:24
Innlegg: 2051
Bosted: Sandnessjøen
kurt hjelle skrev:
bige skrev:
har du byttet bremse veske / luftet forran ? jeg tok og overhalte mine kalipere - og den guffa som var der - si det slik nå bremser den hårdere forran enn den gjorde før .


Hei.

Ja bremsevesken er bytta opptil flere ganger. Lufta systemet i dag, og startet bak på høyre siden. Opplever denne bilen som meget spesiell å lufte bremsene på. Brukte vacum lufter,men måtte pumpe med pedalen for å få bremsevesken gjennom kretsene. Det har eg alldri opplevd før. :shock:


Ikke noe uvanlig med det. Selv ikke på en Mustang.
Det er ikke lett å lufte med vacum lufter bla. på grunn av lekkasje mellom luftenippel i både gjenger ol.

Terje :)

_________________
1970 HT
347 stroker, Holley 600, 4R70W med "OptiShift" Baumann electronic control unit, 9"(3,89:1), truetrac locker.
Global West forstilling. Competition Enginering shocks.
Hjemmesiden til bilen min.
http://mustang.roros.net/


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor Apr 14, 2011 12:53 
Avlogget
Enthusiast
Enthusiast

Registrert: Søn Apr 06, 2008 04:51
Innlegg: 1400
Har du sjekket bremse kraft forsterkeren, med å pumpe på pedalen og holde den nede mens du starter bilen, da skal den synke ned.

Har du justerbar strupeventil til bakbremsene?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor Apr 14, 2011 19:06 
Avlogget
Interested
Interested

Registrert: Lør Jun 27, 2009 19:43
Innlegg: 106
Bosted: Nordfjordeid
grogei skrev:
Har du sjekket bremse kraft forsterkeren, med å pumpe på pedalen og holde den nede mens du starter bilen, da skal den synke ned.

Har du justerbar strupeventil til bakbremsene?


Hei.
Ja bremsekraftforsterkeren virker og vacum er det rikelig av.
Bilen er 100 % original, og har vel ikkje strupeventil etter det eg veit.

Kurt :wink:


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor Apr 14, 2011 19:11 
Avlogget
Interested
Interested

Registrert: Lør Jun 27, 2009 19:43
Innlegg: 106
Bosted: Nordfjordeid
70ht skrev:
kurt hjelle skrev:
bige skrev:
har du byttet bremse veske / luftet forran ? jeg tok og overhalte mine kalipere - og den guffa som var der - si det slik nå bremser den hårdere forran enn den gjorde før .


Hei.

Ja bremsevesken er bytta opptil flere ganger. Lufta systemet i dag, og startet bak på høyre siden. Opplever denne bilen som meget spesiell å lufte bremsene på. Brukte vacum lufter,men måtte pumpe med pedalen for å få bremsevesken gjennom kretsene. Det har eg alldri opplevd før. :shock:


Ikke noe uvanlig med det. Selv ikke på en Mustang.
Det er ikke lett å lufte med vacum lufter bla. på grunn av lekkasje mellom luftenippel i både gjenger ol.

Terje :)


Mustang er pussige greier, når det endeleg går skikkelig så vil det faen meg ikkje stoppe igjen :lol:
Kurt.


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor Apr 14, 2011 20:44 
Avlogget
Enthusiast
Enthusiast

Registrert: Søn Apr 06, 2008 04:51
Innlegg: 1400
Vist du ikke har Brake Distribution Block som fordeler kraften mellom framme og bak, så slipper du å tenke på det. Da ligger nok dette i hovedsylinderen.

Kan du ha bakbremseband som ligger for nært trommelen?

Har oppdaget at enkelte bremse kaliptera kan være vanskelig å få ut all luften på. da hjelper det å presse dem helt tilbake, slik at det er minst mulig plass til veske/luft, så lufte dem.

Du har sjekket at du ikke har lekasje i bremsekraft forsterkeren, med en vacum pumpe og manometer?


Topp
 Profil  
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 15 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]


Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet

Søk etter:
Gå til forum:  
cron
Drevet av phpBB® Forum Software © phpBB Group
phpBB.no - Norsk phpBB-support