Norsk Mustang Club

.:Mustang Forum:.
Dato/klokkeslett: Fre Okt 19, 2018 15:46

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 22 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste
Forfatter Melding
 Innleggets emne: Henger på bremser foran.
InnleggSkrevet: Tir Sep 21, 2010 08:56 
Avlogget
Interested
Interested
Brukerens avatar

Hei,

Har oppstått et problem med bremsene foran, de henger etter å ha trykket ned pedalen. Har skivebremser.
Caliprene har vært skrudd fra hverandre og jeg har skiftet tettinger samt den støvhetta som ligger rundt stempelet. Stemplene og sylindrene så helt fine ut. Men dette er ca et år siden ble gjort. Har også skiftet bremsesylinder på den ene siden bak fordi den lakk. Når jeg lufter bremsen får jeg tilsynelatende opp trykket og "normal" hard pedal.
Men neste da går pedalen langt ned og hvis jeg lufter igjen kommer det mye luft ut fra høyre side bak. ( der hvor jeg ikke har skiftet sylinder ) Men kan ikke se noe lekkasje.

Skal skifte bremsesylinder på høyre side bak også - vil da anta at lufteproblemet forsvinner.
Men at de henger foran vil jeg ikke tro problemet er caliperne ( litt rart at det skal skje på begge sider samtidig ) Har lest på tidligere posteringer her at det er flere som har hatt problemer med hovedsylinderen. Den har jeg ikke rørt, heller ikke boosteren eller ting rundt bremsepadalen. Bremseslangene var nye for 4-5 år siden.

Tror dere det vil være medisin å skifte det repkitet som man kan få kjøpt til hovedsylinderen? Eller kan problemet ligge i de den fordelerenheten som ligger under hovedsylinderen ( vet ikke hva som er inni den ). Må også nevne at skivebremsene ikke har lik tykkelse men vet ikke om dette har noe å si for mitt problem. Bilen har jo vært på bremsetester og blitt godkjent tidligere.

Sitter klar til å ta imot gode råd og tips :D :D

Steinar

73 Mach1

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir Sep 21, 2010 17:54 
Avlogget
Lifestyler
Lifestyler
Brukerens avatar

Ny caliper, hovedpumpe og bremsepumper er egentlig beste medisin. Har overhalt gamle slitne calipere flere ganger selv, så går det en stund og så begynner det å henge igjen.

Det er ihvertfall anbefalt å bytte til ny hovedpumpe, denne er så billig at det ikke er noen vits å overhale, og det blir sjelden bra allikevel.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tir Sep 21, 2010 20:07 
Avlogget
Lifestyler
Lifestyler

kjøpte ny hovedcylinder og booster på Ebay i krom :wink: betalte 200 usd....funker så fy

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons Sep 22, 2010 11:04 
Avlogget
Interested
Interested
Brukerens avatar

Jada, ingenting i veien med å kjøpe alt nytt.

Men det blir ganske mye dyrere. man bytter ting som kansje er helt ok og man lærer lite....synes det er greit å få ting til og å forstå hvordan det virker :idea:

Så i første omgang blir det vel bytte / rep av hovedsylinder. Men den distrubisjonsenheten som ligger rett under hovedsylinderen som det skal ligge et stempel inni som kan forskyve seg. Kan den åpnes? På min er det en skrue i bunn som jeg ikke har skrudd av. En av utgangene var også blendet med en skrue. Men finner ingen elektrisk tilkopling for den bremselysvarsleren som flere nevner annet sted i forumet. Kansje disse fordelingsenhetene finnes i ulike variasjoner.

Så litt om lufting.
Jeg har jo gjort som sikkert de aller fleste har gjort, å pumpe pedalen mens man åpner for lufteskruene ( som skal gjøres i rett rekkefølge ) Det er jo sånn oppskriften er omtrent overalt....Men er det mye bedre å suge luften ut fra hver nippel istedet som jeg forstår noen gjør....og hvor kan man få kjøpt en slik sak?
Ser at biltema har et opplegg med en beholder som man sannsynligvis monterer på hovedsylinderen og koplet trykkluft til. Er det noen som har forsøkt dette?

Steinar

Vedlegg:
dist_blokk.JPG
dist_blokk.JPG [ 202.95 KiB | Vist 21704 ganger ]

73 Mach1
Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor Sep 23, 2010 04:31 
Avlogget
Interested
Interested
Brukerens avatar

Ser ut som om den distribusjonsblokken er typen fra 70 --> 73(?) med innebygd proporsjonering ventil?

Når jeg ser på bildet ditt, så ser jeg en relativt lang skrue, eller noe som ligner på en skrue, det er her den elektriske kontakten til varslingen skal være - mulig at den begynte og lekke en gang i tiden, og noen bare ville ha vekk lekkasjen?

Den skruen som er øverst på bildet (der det står 39,90 på annonsen), den kan du skru ut, og da skal du se det stempelet som ligger i blokken. (Det finnes rep. kit med o-ringer for å overhale dette stempelet)

Har en sterk mistanke om at luftboblene dine kommer pga gammel distribusjonsblokk, der er diverse o-ringer i forbindelse med både stempelet og ikke minst proporsjonering ventilen som sikkert har blitt ganske harde pr. dags dato (og kanskje ikke så isolerende lenger).
Et annet alternativ kan være den "gjenværende trykkventilen" som går til trommelbremsene bak, dersom du har det.

Ang. lufting har jeg hørt fra flere steder at den gamle og tradisjonelle 2-manns metoden er den beste. Men pass på når du lufter slik at du ikke trykker for hardt/raskt ned på pedalen, for gjør du dette kan stempelet i distribusjonsblokken flytte seg!

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor Sep 23, 2010 19:13 
Avlogget
Enthusiast
Enthusiast
Brukerens avatar

http://www.musclecarresearch.com/valve-rebuild-kh

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man Sep 27, 2010 09:58 
Avlogget
Interested
Interested
Brukerens avatar

Helt supert :D :D :D

Da skal jeg skaffe repkit og åpne greia og se om det blir medisin...

73 Mach1

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Man Sep 27, 2010 18:12 
Avlogget
Lifestyler
Lifestyler
Brukerens avatar

Jeg tror ikke den fordelerventilen vil gjøre noe endring på framkretsen din jeg. Der er det ingen ting som begrenses igjennom ventilen. Den styrer bare begrennsingen av bremsetrykk til bakakselen.

Hvordan så stemplene og sylinderløpene ut i calipperene dine da du hadde de demontert?
Var det tæring på delene?
Smurte du inn delene med noe ved montering?

Terje :)

Hjemmesiden til bilen min.
http://mustang.roros.net/

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør Okt 02, 2010 14:10 
Avlogget
Interested
Interested
Brukerens avatar

Mener å huske at både stemplene og sylinderne i caliperne var helt glatte og fine bortsett kansje fra den helt ytterste delen der hvor den gummibelgen går. Jeg smurte stemplene og sylinderne med bremseveske før jeg monterte de.

Skal man kunne trykke inn stemplene forholdsvis enkelt med "håndemakt" når bremseslangen er bortkoplet?

73 Mach1

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør Okt 02, 2010 18:56 
Avlogget
Enthusiast
Enthusiast

seikemo skrev:
Mener å huske at både stemplene og sylinderne i caliperne var helt glatte og fine bortsett kansje fra den helt ytterste delen der hvor den gummibelgen går. Jeg smurte stemplene og sylinderne med bremseveske før jeg monterte de.

Skal man kunne trykke inn stemplene forholdsvis enkelt med "håndemakt" når bremseslangen er bortkoplet?

Om du klarer det kunn med fingrane er ikkje sikkert, men legg eit langt skrujern eller liknande på tvers over stempelet.
Då får du bruke begge hender og då skal det ikkje vere noke problem å trykke stempel inn.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn Okt 03, 2010 00:06 
Avlogget
Lifestyler
Lifestyler

vist det sitter fast har du større problemer en at du klarer og trykke det inn,men se opp for evt lekasjer rundt stempelet...

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn Okt 03, 2010 19:55 
Avlogget
Lifestyler
Lifestyler
Brukerens avatar

Man skall kunne trykke inn stemplene for hånd med pakningen på med lit makt. Det jeg var ute etter her med spørsmålet midt var on sylinderløpet og stempel var skadet på noen måte slik at de ikke returnerte slik de skall.
For å teste om det er feil oppe i hovedpumpe eller eventuelt i slangene ( disse kan skades hvis kalipper slippes ned å blir hengene etter slangene ved jobbing). Så kan man med bilen oppløftet og hjlene fri fra bakken forsøke å snurre dem etter bremsing. Henger bremsene på så forsøk å slippe ut eventuelt trykk ved å løsne på luftenippelen. Er det trykk så feiler det mest sansynelig ikke kalipperene noe. Gå så videre å forsøk å løsne på en rørkopling over slangene osv. etter at systemet er kumpet opp igjen. Til slutt må det gå an å finne hvor problemet ligger.

Terje :)

Hjemmesiden til bilen min.
http://mustang.roros.net/

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 22 innlegg ]  Gå til side 1, 2  Neste

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet