Norsk Mustang Club

.:Mustang Forum:.
Dato/klokkeslett: Ons Okt 17, 2018 02:52

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 
Forfatter Melding
InnleggSkrevet: Tor Aug 14, 2014 13:37 
Avlogget
Interested
Interested
Brukerens avatar

Min bil har enkrets bremsesystem. Nå skal det installeres forsterker og tokrets.
Hensikten med å åpne en tråd er å få hjelp og innspill samt at dette kan være til hjelp for andre i ettertid.
Bilen har manuell girkasse. Det betyr at stagene fra clutch går like under hovedsylinderen. Bremsekraftforsterkeren må derfor være av en kompakt type. Avstanden frem til støtdempertårnet er også begrenset og bremsesylinderens lokk eller låsemekanisme vil komme i konflikt med støttestagene fra torpeovegg. Der må det kuttes noe og jeg har derfor kjøpt en såkalt "export brace" etter anbefaling fra selger.
Ved innkjøp av bremsekraftforsterker må jeg også ta hensyn til at det skal være tromler både fremme og bak fortsatt.
Det var egen utgave for de som skal ha skivebremser foran.
Jeg kjøpte deler fra Mustangdepot. Delekode på bremsekraftforsterkeren er PBC-M2. I tillegg har jeg kjøpt et sett med nipler og et par korte biter med bremserør. Dette ble kalt "1964-70 Pwr Brake Conv Lines / PBC-MCL".

Utfordringene

Vacuum
Hentes fra innsugsmanifoil. Ser ut til å være ca 1/2-toms. Jeg vil kjøpe en nippel hos en rørlegger og feste en slange til den. Tror ikke at jeg trenger ventil da den sannsynligvis er innebygd i tilkoblingen til bremsekraftforsterkeren.

Bench bleeding
Jeg ser at jeg må foreta en midlertidig montering av slanger eller rør på begge utgangene av bremsesylinderen. De bøyes opp i bremseveskebeholderen som skal være delvis fylt opp. Så skal det pumpes til luftboblene er borte. Dette må gjøres før jeg monterer i bilen. Vil det renne mye bremseveske av utgangene når jeg så skal montere dette i bilen? Må unngå søling med bremseveske. Den tar alt av lakk.

Bremserør
Planen er å kjøpe noen meter med 3/16" eller 4,76 mm rør av kobbernikkel. Bakre krets skal vel kobles til uttak fremst på hovedsylinderen. Tenker å ta et nytt rør rett bak til bakakslingen. Krets foran som skal kobles til uttak nærmest torpedovegg må i rør derfra til fordelingsblokk. :?: Kan jeg bruke den opprinnelige hvis jeg blokkerer utgangen til bakre aksel? :?: Opprinnelig var det slik at det gikk et rør inn og tre utganger, ett til hver av forhjulene og så til bakaksel. Jeg har lest at jeg trenger en fordelingsblokk for 2 krets bil med tromler. Det anbefales å bruke deler fra 67-68 Mustang, men det blir vel like bra om jeg blokkerer bakre utgang.. :?:

Jeg vil ha en plan på dette før jeg begynner å demontere. Alle deler må da være på plass.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor Aug 14, 2014 14:44 
Avlogget
Enthusiast
Enthusiast

Eg har skifta heile bremsesystemet på fleire biler, men har aldri utført "Bench bleeding".
Bremsene har fungert i årevis allikevel. #-o

Ei bøtte med vatn og ei vått fille fungerer bra mot søl av bremseveske.

Er rimelig sikker på at det vil fungere slik som du har tenkt det med bremserøra.
Når du ikkje bruker fordelingsblokk for 2 krets system vil du miste funksjonen med varsellys for lekkasje i en av kretsane.

På fordelingsblokk for 2 kretser ligger denne bryteren i mitten på blokka.
Er alt i orden og like stort trykk i begge kretser, blir trykket likt på begge sider av bryter.
Får du lekkasje og mindre trykk på eine sida av bryteren gi den utslag og det blir lys.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Ons Aug 20, 2014 15:50 
Avlogget
Interested
Interested
Brukerens avatar

Da har jeg gjort flere forberedelser.

Vacuum.
Her ble løsningen å ta med bremsekraftforsterkeren og pluggen fra innsuget til et par firma som selger hydraluliske slanger og koplinger. Det ble kjøpt inn en egnet slange på 1,25 meter. Vet ikke hvilke gjenger som var brukt i innsuget, men det var gjengestigning på 18 og i overkant av 13 mm utvendige gjenger. Fikk kjøpt en overgang til mer kurante gjenger og presset en flens på slangen slik at det lar seg komble til. I enden mot bremsekraftforsterkeren blir det slangeklemme.

Bremserør
Det blir vel å kjøpe 5m med kobbernikkelrør fra Biltema. Har bestemt meg for å ikke bruke den originale fordelingsblokka. Grunnen er at det er vanskelig å finne blindplugg til den blokkerte linjen til bakaksel. Når jeg lette etter det fant jeg en T-kobling med 3 stk 3/8-24 gjenger. Fordelingsblokk på disse bilene har ingen øvrige funksjoner. Bilen er ikke laget for 2 krets bremser og det blir ikke noen varsellampe for lekkasje i en krets. Pr i dag er det tykkere bremserør fra hovedsylinder til fordelingsblokk, men det ser ut til å være uvanlig og ikke mulig på den doble bremsekraftforsterkeren.
Elelrs blir det å lage noen flenser på endene av bremserøret. Har forsket litt på det og det ser ut til at det beste er dobbelflensede ender. Her var et nytt begrep for meg. Tolker det slik at jeg kan bruke begge deler, men man vil oftest ha det beste. Hva mener dere?

Mekkingen starter etter planen i neste uke.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Tor Aug 21, 2014 19:48 
Avlogget
Lifestyler
Lifestyler
Brukerens avatar

Det skall være dobbelflens på bremserørene.

Terje :)

Hjemmesiden til bilen min.
http://mustang.roros.net/

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Fre Sep 19, 2014 12:34 
Avlogget
Interested
Interested
Brukerens avatar

Prosjektet er ferdig.
Tok en fridag og mekket alt ferdig.
Vedlegg:
BREMSEKRAFTFORSTERKER.jpg
BREMSEKRAFTFORSTERKER.jpg [ 71 KiB | Vist 2091 ganger ]

Jeg grunnet og lakket forsterkeren for å få bort den dominerende gullfargen. Ser litt mer originalt ut på denne måten. Fordelingsblokken i messing på innerskjermen er kjøpt inn fra Mekonomen. Boret festehullet litt større og fikk festet den med originalskrue og begge bremserørene foran gikk rett på. På bildet er bremsekraftforsterkeren montert uten hovedsylinderen. Det var en tabbe. Det er så trangt frem til støtdempertårnet at det ikke var plass til å få sylinderen fpå de lange boltene. Den måtte derfor demonteres og monteres på igjen komplett.
Nytt bremserør til bakaksel ble laget og lagt i original linje bakover. ingen større problemer. Vacuumslangen var hard å kutte. Forsøkte først med den kniv, men armeringene var for harde. Deretter med skjærfilblad, men det gikk ikke på armering av syrefast stål. Deretter med en stor hagesaks uten hell. Til slutt ble den kuttet med vinkelsliper.
Anbefaler denne oppgraderingen.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør Sep 20, 2014 14:22 
Avlogget
Curious
Curious

hei! hvor kommer bremse forsterker fra? jeg har prøvd 2 stk. fra npd. begge gikk i stykker,staget inn i forsterker løsnet,da jeg dro pedalen litt til meg,bremse lyset hang på,skulle bare sjekke om pedalen gikk helt tilbake,så løsnet hele dritten innvendig mvh Tom

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Lør Sep 20, 2014 22:01 
Avlogget
Interested
Interested
Brukerens avatar

tommy63 skrev:
hei! hvor kommer bremse forsterker fra? jeg har prøvd 2 stk. fra npd. begge gikk i stykker,staget inn i forsterker løsnet,da jeg dro pedalen litt til meg,bremse lyset hang på,skulle bare sjekke om pedalen gikk helt tilbake,så løsnet hele dritten innvendig mvh Tom

Mitt bremsestag inn til forsterkeren har allltid vært løst. Så hva mener du?

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn Sep 21, 2014 03:13 
Avlogget
Enthusiast
Enthusiast

67GT390 skrev:
tommy63 skrev:

Mitt bremsestag inn til forsterkeren har allltid vært løst. Så hva mener du?

Samme her. Push Rod fra bremsepedal til bremsekraftforsterker har altid vært løs på mine biler. har I mange tilfeller skiftet til justerbar, da ikke alle mine har vært justerbar.

Topp
Svar med sitat  
InnleggSkrevet: Søn Sep 21, 2014 15:44 
Avlogget
Curious
Curious

mener at stag inn i forsterker løsner,og pedalen henger og dingler,den mister rett og slett feste,er bare en liten kule på enden av staget,som igjen sitter fast i en bitteliten gummi foring,inne i forsterkeren,dette gjelder de fr npd mvh Tom

Topp
Svar med sitat  
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Opprett et nytt emne Svar på emnet  [ 9 innlegg ] 

Tidssone UTC + 1 time [ DST ]

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke skrive innlegg i dette forumet
Du kan ikke redigere dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke laste opp vedlegg til dette forumet